28 april 2024

6.mai kl 19: «Undrer meg på hva jeg får at se over de høye fjelle…» v/ Kristian Nyvoll, Tromsø Arktisk-alpine botaniske hage

KRISTIAN NYVOLL har valgt en poetisk tittel hentet fra selveste Bjørnstjerne Bjørnson. Men dikteren var nok aldri ute på samme slags vågestykke som Kristian for å samle materiale og kunnskap som vi får vite mer om den 6. mai!

Kristian skriver til oss:

Det pågår et viktig samarbeid mellom de botaniske hagene i Norge og miljøvernmyndighetene om ExSitu-bevaring og sikringsdyrking av sjeldne og truede planter i Norge. Fra 2019 har jeg fått dra på skattejakt etter sjeldne arter fra arktiske strender, skogslier, elvekløfter, snøleier til blånende brekanter.

Noen ord om meg selv:

Jeg er født og oppvokst i Alta. Planter har bestandig vært en hovedinteresse for meg, både viltvoksende arter og hageplanter. De ble også grunnlaget for yrkesvalget. Jeg studerte hagebruk ved landbrukshøgskolen på Ås (nå NMBU). Jeg jobbet som lærer og gartner ved Gjennestad gartnerskole i 5 år. I 2002 tiltrådte jeg som gartner i Tromsø arktisk-alpine botaniske hage og har i over 20 år hatt gleden av å se og oppleve nye planter hver eneste sommer!

NB!  Møtet blir avholdt på Zoom. Lenke blir sendt ut på e-post et par dager i forveien.

Alle er velkomne til å bli på nettforedraget!
Nettforedraget er gratis for medlemmer i Blomstervenners Klubb.

Om medlemskap i Blomstervenners Klubb:

Dersom du ikke er medlem av Blomstervenners Klubb, kan du sende foredragspåmelding til:  blomstervenner@gmail.com 
Deretter betaler du en symbolsk sum på kr 30,- til Vippsnr 18184 (velg BVK INNGANG).
Påmeldingsfrist for ikke-medlemmer: innen kl 17:00 møtedagen.

Velkommen!




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar