12 mars 2016

Planteentusiastens kriblende vårfornemmelser

En liten rusletur gjennom hagen i disse tidlige vårtider kan her på Vestlandet være den reneste sjelebot som kan tine opp det mest forfrosne sinn. Når man er så heldig at man har et bed som ligger beskyttet for vær og vind, bidrar tidlige vårblomstrende knoll- og løkplanter til at det blir lettere å se lyst på livet.
I år har har jeg kunnet glede meg over Iris hyrcana, som nå faktisk har blomstret i nesten en måned. Egentlig dreier det seg sannsynligvis om en varaiant av Iris reticulata, men Iris hyrcana er mindre og blomstrer mye tidligere.
Iris hyrcana
I går fikk den selskap av en annen fargerik iris, Iris histrioides 'Lady Beatrix Stanley.


Og som man ser, begynner også de første krokusene å vise seg. Denne planteentusiasten er nesten sykelig opptatt av krokus, en krokoholiker altså. Årets første blomstrende krokus er Crocus aerius, en tidligblomstrende art fra høyfjellet i Anatolia.

Crocus aerius før blomsten har åpnet seg helt 
 
Her har blomsten åpnet seg mot vårsolen.

Følg med - flere smilende vårtegn vil komme til å prege bloggen i ukene som kommer.

Tekst og foto: Tor Jan Ropeid

5 kommentarer:

  1. Så flotte vårtegn det er i hagen din. Kjenner at jeg gleder meg til våren. Her hos meg er det altfor mye snø enda, men over påska så blir det nok andre "boller"
    Ha en fortsatt fin helg. Vivi

    SvarSlett
  2. Så herlige vårtegn! Her er det masse snø, og det går nok ei stund til før de første blomstene dukker opp. Men herlig å se hva vi har i vente :-)

    SvarSlett
  3. Så fin blåfarge på irisen.:)
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage

    SvarSlett
  4. Så flotte og tidlige våriris! Mine er på god vei opp, men blomstrer ikke ennå! Derimot har jeg allerede tre krokustyper i blomst! Du ser dem på bloggen min hvis ikke du allerede har vært på besøk! Vårhilsen fra Anne-Kristin (lykkelig i hagen)

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett