24 mars 2015

Livets lyse sider

For planteentusiasten hører vårblomstringen til livets lyseste sider - fra de små opplevelser til de større. Og så er det alltid kjekt å kunne skryte litt når man lykkes med noe, mens man klokelig ikke snakker for høyt om alle planter som er gått nedenom og hjem i årenes løp. Her kommer et par av dagens høydepunkt.

Rhododendron strigillosum
Dette er en av de første rhododendronene som blomstrer hos meg. Det er en litt strantete busk som har rukket å bl ca 1,5 m. Vanligvis går den for å være relativt lite hardfør, men hos meg har den fått en plass ved husveggen, og der trives den og gleder oss med sin lysende røde vårblomstring.

                                                                       
Vår vanlige tysbast hører med til de årvisse vårtegn - både blomstringen på bar kvist og duften er noe jeg setter pris på. Den vanlige purpurrøde formen har funnet seg til rette hos oss uten at jeg har plantet den. Det er nok fugl som har dratt meg seg et frø fra en av nabohagene.Heller ikke den hvite formen, som vi ser nedenunder, er til å kimse ad.


Og så avsluttes dagens beskjedne epistel med den vakre lyseblå Scilla ingridae fra Taurusfjellene i Sør-Anatolia.



Tekst & foto: Tor Jan Ropeid


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar