26 mars 2015

Blågule vårimpresjoner

Nei, det er ikke svenska flaggan, men vårblomstring i planteentusiastens hage. På en dag hvor Østlandet atter en gang dekkes av snø, mens Vestlandet for en gangs skyld har en nedbørsfri dag, er det kanskje litt infamt å berette om vårlige blomstergleder. Men jeg kan ikke dy meg...

Her ser vi årets første tulipan, Tulipa hissarica, som hører hjemme i de sentralasiatiske fjellområdene. Navnet har den fått etter Hissar-fjellene i Tadjikistan hvor den vokser på høyder rundt 2000 m. Det er en liten gul tulipan med ganske brede blad. Blomsterstilken er under 10 cm, men det kommer flere blomster på hver stilk, så hovedinntrykket er ganske elegant og delikat.






















Nærbilde av Fritillaria aurea, vanligvis den første fritillarien som viser seg hos meg. Den står beskyttet og tørt under takskjegget, og det som opprinneliog bare var en enkelt løk, er nå blitt til en blomsterrik klump.

























Mer gult - hagens minste narsiss, Narcissus asturiensis, som ikke når en høyde på mer enn knapt 10 cm, har dukket opp blant fjorgammelt gress.


.Og så til slutt litt vakkert blått. Det jeg skryter av her, er en Chionoscilla allenii - en krysning mellom Chionodoxa og Scilla - en vakker, villig og pålitelig vårblomstrende løkplante.


Tekst & foto: Tor Jan Ropeid

2 kommentarer:

  1. Chionoscilla har jeg aldri hørt om. Hvor hardfør er den?

    SvarSlett
  2. Den er minst like hardfør som Chionodoxa og Scilla - og like blomstervillig.

    SvarSlett