19 mai 2014

Potente planter

Jeg er fascinert av aroider, dvs. planter fra Araceae, det som på norsk kalles Myrkonglefamilien, etter myrkonglen, som er den eneste opprinnelige representanten for denne familien i Norges flora. I dag kunne jeg glede meg over at to planter Arum-slekten hadde slått ut i blomst. De ser unektelig fremmedartige ut, og det er lett å forstå at blomsten ofte har fått navn som henspiller på blomsterstandens likhet med deler av den menneskelig anatomi man vanligvis ikke snakker høyt om.
Dette er Arum orientale. Planten som blir ca. 30 cm høy, kommer fra Balkan og området rundt Svartehavet. Fargen kan variere fra nesten hvit til som her, mørk brun. Planten ser ut til å være hardfør - i hvert fall klarte den fjorårets svært kalde vinter uten å bli skadet. Litt mer usikker er jeg når det gjelder den neste, Arum rupicola, som jeg har prøvd for første gang i år. Vinteren (eller mangel på vinter) gjør at det ennå ikke er mulig å si noe sikkert om hardførherheten.
Detet er en ganske stor plante (den blir over halvmeteren) som har sin hovedutbredelse i Tyrkia. En ting til: Som mange aroider begeistrer begge plantene insektverdenen med en umiskjennelig eim av råttent kjøtt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar