02 mai 2023

BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED 2023

 BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED 18.juni 2023

Velkommen til årets store plantemarked !

Gled dere til Blomstervenners Plantemarked søndag 18.juni 2023!
FRI ENTRÉ, GRATIS PARKERING !
Tradisjonen tro inviterer Blomstervenners Klubb igjen til det frodige og innholdsrike plantemarkedet på vakre Nordre Skøyen Hovedgård. Den staselige gården ligger sentralt i vakre omgivelser nær Østensjøvannet med storslått utsikt over Oslo.
Kjente og kunnskapsrike plantevenner vil være på plass og tilby et variert utvalg av hagevekster: Alt fra små og sjeldne alpine planter, uvanlige stauder, orkideer, sukkulenter og kaktus, til rhododendron, eksotiske trær og busker. Her vil du finne både utsøkte sjeldenheter og spennende planter for noen og enhver. En dag for alle som elsker hage!
Det blir også en sommerlig utekafé.
Betaling: VIPPS eller KONTANT
Velkommen til årets plantemarked! :-)

Søndag  18.juni  kl 12-17


Nordre Skøyen Hovedgård
Fri entré, gratis parkering.
 
Noter datoen og følg med på kommende nyheter om arrangementet 
på klubbens facebookside. 

ÅRETS UTSTILLERE:

MAGNE JANSEN
Uvanlige stauder og fine woodlandplanter

ESPEN SKARPHAGEN
Han er også én av stemmene i Grøntpodden som følges av mange planteentusiaster.
Nå har han skrevet bok:  "SKARP I HAGEN".

DEN NORSKE RHODODENDRONFORENING AVD. ØST
Rhododendron, sjeldne trær og busker, fra egenproduksjon (bl.a. Magnolia)
og fra Tommy Ahnby

HEIDEROS og OVIN UDØ
Planter for fjellhage og stauderabatt, i tillegg til sukkulente planter og orkidéer som passer for vinterhage.

DAG TJERNSHAUGEN
Egenproduserte, frøformerte og uvanlige rhododendron / azalea.  Mye rene arter.  

TOMMY TØNSBERG
(Garden Living)
Mye spennende stauder - uunnværlige hageredskap

GUNNAR BEKKEN
Fjellhagestauder og fine primula
 
JOHNNY ENGEN
Sjeldne kaktus, sukkulenter, caudex og agaver

TONE AANERUD
Aanerud planteskole. Mye fine, hardføre, egenproduserte stauder
           
BÉATRICE BIEUVILLE og GUNNAR FLATABØ
(Plantemangfald)
Vakre blomstrende vekster som insektene elsker og som er spiselige og smaker godt!

EINAR HALVORSETH
Meget spesielle og sjeldne alpine planter

ELISABETH HAALLMANN HAMRE
Vakre egenproduserte pelargonium !

IDA ØSTENSTAD AUKE
Flerårige urter for matglade mennesker og pollinerende insekter 

MARIT HAUGEN
Bredt utvalg av flotte stauder !

ARILD SYVERSEN
Vinplanter(druer), dvergkirsebær, haskap(honningbær), hageblåbær

SVEIN ERIK TØNNESEN
(TM Hage og Fritid)
Et helt spesielt utvalg av sjeldne/uvanlige busker og trær, små coniferer(bartrær)

KNUT AUKE
(Hesleberg)
Clematis og andre klatreplanter i tillegg til et utvalg av spennende roser

BLOMSTERVENNERS KLUBB
Stort og variert utvalg av stauder

og mange flere spennende utstillere!


BLOMSTERVENNERS KLUBB





BLOMSTERVENNERS KLUBB er foreningen for deg som er nysgjerrig på vakre og litt uvanlige planter - som er lysten på å lære enda mer - som elsker mangfoldet i egen og andres hage og som liker å dele både gode råd og vekster med andre planteentusiaster. Du kan lese mer om oss på bloggen vår. Og blir du medlem i BLOMSTERVENNERS KLUBB får du et rikholdig program for hele sesongen med på kjøpet. (Medlemskap kun 250,-)
Vi er stolte over å være arrangør for BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED og veldig glad for at staselige Nordre Skøyen Hovedgård stiller stedet til disposisjon. Vi har invitert 20 kunnskapsrike og dedikerte utstillere som har med et bredt og spesielt utvalg. Dette er et plantemarked som holder høy kvalitet og som har blitt en årlig tradisjon. Hos oss i BLOMSTERVENNERS KLUBB finner du et vell av spennende og herdige planter som vi har gravd opp fra egne hager og som vi gleder oss til å dele med dere til hyggelige priser! Kikk på bildene så ser du et lite utvalg.
Vi gleder oss til å møte dere!
Hilsen oss i BVK

GARDEN LIVING
TOMMY TØNSBERG og KENNETH INGEBRETSEN er ekte plante- og hageentusiaster. Sammen startet de Garden Living. I tillegg driver de en staudeplanteskole og en besøkshage. De er to aktive herrer som reiser mye utenlands for å hente inspirasjon fra andre hager. De er ettertraktede foredragsholdere, har utgitt bøker der hage står i fokus og er opptatt av å dele kunnskap og nyheter fra planteverdenen.
Garden Living kommer til BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED den 18. juni. Da tar de med hageredskap, bøker og masse spennende planter. Det er bare å glede seg!


SVEIN ERIK TØNNESEN
SVEIN ERIK TØNNESEN og TM Hage og Fritid kjenner nok mange til etter hvert. Dette er engasjerte og meget kunnskapsrike planteentusiaster som driver en planteskole utenom det vanlige i Egersund-området. Her formeres og prøves det ut uvanlige busker og trær.
Ta en titt på bildene! Til plantemarkedet tar de med et bredt utvalg av små former av coniferer (barvekster), rhododendron og Azalea - og kanskje noe mer!
Her er SVEIN ERIK TØNNESEN sin hilsen til alle Blomstervenner:
Hei alle hagefolk og blomstervenner! Vi i TM Hage og Fritid AS stiller med stand på BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED søndag 18. juni. Vi setter stor pris på at vi får komme og ser frem til
en hyggelig dag
i lag med nye og gamle kunder, og ellers alltid hyggelige plantefolk!


EINAR HALVORSETH
EINAR HALVORSETHs hilsen til alle Blomstervenner:
Jeg bor i mitt barndomshjem i Oslo hvor jeg dyrker planter fra alle verdens hjørner. Fellesnevneren for de plantene jeg dyrker er at de som oftest er sjeldne eller uvanlige fjellplanter. Planteinteressen tok av for ca. 30-40 år siden, og på den tiden ble jeg også medlem av Blomstervenners Klubb. Nå som jeg er pensjonist har jeg fått mer tid til plantehobbyen, noe som også innebærer at jeg kan reise litt og studere planter på deres naturlige voksested.
Jeg lager de aller fleste plantene mine selv fra frø eller stiklinger. Dette gjør at jeg ofte lager flere planter enn det jeg trenger selv, og de siste årene har jeg begynt å selge litt av dette overskuddet på pantemarkeder. Det er dessverre ikke så veldig mange slike markeder i Norge, så derfor er det spesielt kjærkomment at Blomstervenners Klubb har tatt initiativet til et plantemarked i Oslo.
Er du på jakt etter noe helt spesielt, kan du finne det hos Einar Halvorseth.


MARIT HAUGEN
MARIT HAUGENs hilsen til alle Blomstervenner:
Jeg heter Marit Haugen og har vokst opp på gården her i Våle, som jeg har driftet sammen med mannen min i 33 år. I 2000 overtok neste generasjon, og vi bygde nytt hus oppe på haugen samtidig som vi utvidet hagen. Vi etablerte da STAUDEGÅRDEN som permanent besøkshage med staudeproduksjon.
I flere år importerte vi barrotstauder fra Nederland, samtidig som jeg i alle år har sådd stauder. Alle de sjeldne staudene som vi importerte ble selvfølgelig også plantet ut på eiendommen vår. De kan vi jo nå stadig dele av, i tillegg til alt jeg sår hvert eneste år. I dag er det vi to gamle som driver selve Staudegården.
Det er likevel over 3 mål hage igjen, og vi har over 2500 potter stående til overvintring i utsalget. Når våren kommer er det jo mye som må deles, og nysådde småplanter som skal prikles - så vi får visst ikke avsluttet i nær framtid. Vi er imidlertid over 80 år begge to, så vi tar et år av gangen!
Det er fortsatt mange hageinteresserte som ønsker å besøke oss, og det synes vi er veldig hyggelig.
Vi gleder oss til å treffe nye hagevenner på Blomstervenners plantemarked! Gå forøvrig inn på hjemmesida vår: Staudegården - mer informasjon og planteliste der.


ARILD SYVERSEN
ARILD SYVERSENs hilsen til alle Blomstervenner:
Jeg heter Arild Syversen og har dyrket drueplanter i over 30 år og testet ut over 400 sorter for å kunne tilby de aller beste sortene for utendørsdyrking i Norge. Jeg har også hatt stor interesse for bærbusker i mange år og selger derfor nå hardføre bærbusker av hageblåbær, kirsebær og framfor alt haskap, som har de sunneste bærene som finnes innen frukt og bær. Jeg kan by på et stort utvalg.
Kommer du på Blomstervenners Plantemarked, deler jeg gjerne gode dyrkingsråd!
Vi sees!
Les mer her:
Facebook: Vinplanter
Facebook: Haskap
Facebook: Hageblåbær og dvergkirsebær


ESPEN SKARPHAGEN 
HAGE GJENNOM LIVET MED GJENBRUK, BÆREKRAFT OG DELING!
Mannen bak de sympatiske ordene er ESPEN SKARPHAGEN. Han er også én av stemmene i Grøntpodden som følges av mange planteentusiaster.
Espen har en vakker og innholdsrik hage, i tillegg til masse eksotiske vekster som nyter tilværelsen ute - eller innendørs i løpet av sesongen.
Nå har han skrevet bok:   
"SKARP I HAGEN".   Løp og kjøp!
Den har fått suveren omtale i Blomstervennen nr.2.  Espen kommer til BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED 2023 den 18.juni på Nordre Skøyen Hovedgård. Han er medlem i Blomstervenners Klubb, og sammen kommer vi til å gi gode råd og selge planter til glade hagefolk! 


JOHNNY ENGEN
Her er JOHNNY ENGENs hilsen til alle Blomstervenner:
Jeg heter Johnny Engen og er gårdbruker i Svinndal. Når en driver et større gårdsbruk med både melkekyr, kornproduksjon og skog, er det nok å ta tak i. Men jeg har også en annen spennende interesse, nemlig kaktus, sukkulenter og caudex. Jeg bruker en del tid på å ta stiklinger og så frø av plantene jeg har.
Ellers har jeg også en stor samling rhododendron og azaleaer som er plantet ut i skogsområdet rundt gården. Om sommeren står et par meter høye agaver ved inngangen til gården. Kanskje ikke en plante man venter å se på en norsk bondegård?
Jeg har alltid hatt en interesse for spesielle og sjeldne planter som du ikke finner hos de vanligste hagesentrene. På gården har vi bl.a. et veksthus på 95m2, der temperaturen på vinteren holdes rundt 6 til 8 grader. En skulle jo tro at at det var stor nok plass til plantene mine, men jeg har måttet flytte mellom 600 og 800 planter til vinterlagring opp i annen etasje i hovedhuset vårt. Den ellers så snille fruen i huset er nok ikke helt fornøyd med det!
Jeg gleder meg til Blomstervenners plantemarked. Da kommer jeg til å ha med kaktus, sukkulenter, caudex og en god del fine agaver. Vi sees!


BÉATRICE BIEUVILLE og GUTTORM FLATABØ
Her er BÉATRICE og GUTTORM sin hilsen til alle blomstervenner:
PLANTEMANGFALD driv eit lite staudegartneri oppi Valdres.
Me spesialiserer oss på ville norske planter, fleirårige grønsaker og stoveplanter. Storparten av plantene våre har både pryd- og mateigenskapar. Me leitar etter spanande duft og smak, og mange av plantene våre lagar etande blomar! Er du interessert i ei hageframtid med permanent etande hage?
Møt oss på BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED den 18. juni!


GUNNAR BEKKEN 

GUNNAR BEKKENs hilsen til alle blomstervenner:
Hei alle blomstervenner!
Jeg har også i år planlagt å komme til BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED 2023 på Nordre Skøyen Hovedgård for å selge stauder.
Hvert år sår jeg jo en god del planter, mest fjellhagestauder, men etterhvert har det blitt mye andre stauder også. Noen ganger blir tilslaget av såingen så god at det blir overskuddsplanter som jeg da selger.
Tidligere kjøpte jeg en del frø fra utlandet, men tilgangen av frø fra f.eks. Kina og Kaukasus er nå meget begrenset. I tillegg har det blitt dyrere å importere frø. Fra fjorårets produksjon har jeg overvintret planter ute, og overvintringen i vinter har vært god, så en del av disse vil bli med til Oslo!
Det er nå tredje året jeg er med på Blomstervenners Plantemarked, og jeg gleder meg til å treffe mange hyggelige hagefolk.

KNUT AUKE
KNUT AUKE har et familiedrevet gartneri i Asker som snart kan se tilbake på en 100 år gammel historie! Han er en ekte planteentusiast og fagmann med lang erfaring og stor kunnskap. Hvem har ikke hørt om historiske roser fra HESLEBERG?
Knut kommer til BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED og har med et vell av
fantastiske roser, clematis og andre spennende klatreplanter!
Her er Knuts hilsen til alle blomstervenner:
På BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED kommer du til å finne mye flotte planter.
Jeg lover å ta med masse interessante og vakre roser (også de duftende historiske!), samt sjeldne clematis og andre klatreplanter. Jeg ser fram til å møte mange hyggelige hagefolk.
Vi sees søndag 18. juni!


TONE AANERUD
TONE AANERUDs hilsen til alle blomstervenner:
Finnes det noe mer fascinerende enn å se hva som kommer opp av jorda på våren og utover sommeren? Som gårdbruker med kornproduksjon, vet jeg at det gir en ekstra god følelse å vite at alt arbeidet jeg har lagt ned gir frukter da det begynner å spire på jordene. Det er også noe av grunnen til at jeg nå har startet AANERUD PLANTESKOLE. Med den håper jeg å kunne bidra til å vekke interessen for mer sjeldne planter hos andre, slik at jeg kan fortsette med planteskolen.
Utgangspunktet for planteskolen er egen hage, som min mor over mange år har bygd opp med mange spennende planter, men jeg bestiller også frø fra andre, og også fra Blomstervenners Klubb. Det er i hovedsak woodlandplanter som selges, med innslag av steinbedplanter.
Tusen takk til Blomstervenners Klubb for initiativet til plantemarkedet, og tusen takk for invitasjonen! Jeg gleder meg. Håper vi sees!


ELISABETH HAALMAN HAMRE
ELISABETH HAALLMAN HAMREs hilsen til alle blomstervenner:
Jeg har samlet på pelargonium i over 20 år og har i dag en ganske stor samling av forskjellige sorter. Hvert år klipper jeg en del stiklinger av plantene mine og i år gleder jeg meg til å ta med et lite utvalg til Blomstervenners Plantemarked 2023.
Pelargonium kommer i uendelig mange fargevarianter både på blader og blomster, så her blir det forhåpentligvis litt for enhver smak.
Jeg håper vi treffes i på Nordre Skøyen Hovedgård 18. juni!


HEIDEROS og OVIN UDØ
HEIDEROS og OVIN UDØs hilsen til alle blomstervenner:
Vi har en hage med mange forskjellige plantegrupper. Noen planter oppformerer vi for salg. Vår største interesse er alpine planter. Hagen ligger 20 km nord for Kristiansand i sone H4.
Vi kommer med litt ulike planter for fjellhage og stauderabatt, men ikke så mange av hver.
Dessuten har vi en samling sukkulente planter og orkideer som passer for vinterhage.


RHODO ØST
RHODO ØST / rhodo-gjengens hilsen til alle blomstervenner:
Den norske Rhododendronforening avd. Øst (Rhodo Øst i dagligtale) har gjennom mange år vært en trygg havn for alle som er interessert i Rhododendron og andre surjordsvekster. Det er slett ikke så vanskelig å lykkes med Rhododendron som mange vil ha det til - selv ikke på Østlandet! Vi kan lære deg knepene du trenger for å lykkes.
Siden vi har blitt en RHODODENDRON- og MAGNOLIA-forening, tar vi denne gangen med et variert utvalg av vekster som trives i hverandres selskap: Magnolia, Hortensia, Azalea, Euonymus, Acer, Kalmia, Viburnum med mer. Vi tar med et utvalg av flotte og uvanlige rhododendron og kan også bidra med gode faglige råd og tips på kjøpet. De fleste plantene vi har for salg har vi spesialimportert fra magnolia-mannen nr. 1, selveste Tommy Ahnby fra Gullmarsfjorden, men vi har også noen egenproduserte fine planter.
Vi sees og gleder oss til å stille på plantemarkedet som våre venner i Blomstervenners Klubb arrangerer!


MAGNE JANSEN
MAGNE JANSENs hilsen til alle blomstervenner:
Jeg fyller bilen med planter og reiser hele veien fra Kollevoll i Lyngdal helt til Oslo og BLOMSTERVENNERS PLANTEMARKED på Nordre Skøyen Hovedgård,
søndag 18. juni 2023!
Hvert år formerer jeg mye mer enn jeg kan ha selv! Som ihuga blomstervenn skal jeg ha dette markedet i tankene hele våren slik at jeg får samlet sammen mange godbiter! Stort utvalg, men få av hver. Hos meg vil du finne planter til woodland og til å fylle opp stauderabattene!
Hilsen Magne, Staudebonden på Kollevoll


DAG TJERNSHAUGEN
DAG TJERNSHAUGENs hilsen til alle Blomstervenner:
Gjennom ganske mange år med hagevirksomhet, har jeg blitt kjent med utallige plantearter, og også kjent på fryden ved å samle på mangfoldet innenfor tiltalende planteslekter. Noen fremstår med sterke karakterer og egenskaper, og blir varige markører i hagen. Andre blir av ulike årsaker mere kortvarige bekjentskap. Naturlig nok har jeg fått en lang rekke favoritter, og i dette toppsjiktet befinner slekten Rhododendron seg. Disse plantene har alltid fascinert meg. Det begynte vel med en ’Cunningham’s White’ i min barndoms hage.
Det var også denne slekten som inspirerte meg til å starte planteproduksjon for salg. Gjennom årene har mange plantegrupper vært forsøkt i mitt lille ”gartneri”, med ulik grad av suksess. Plantene har også blitt prøvet ut i egen hage, og jeg har etter hvert fått en del erfaring.
Rhododendron har av flere grunner blitt grunnstammen i min planteproduksjon. Finnes det en planteslekt, egnet for norske forhold, som har mer å by på, året rundt? Et mangfold av vekstformer, som utvikler seg jevnt og trutt, år etter år, bidrar sterkt til stemningsfulle miljø i hagen, og som ikke er spesielt krevende.
Det er hyggelig å stille på Blomstervenners Plantemarked , tilby litt uvanlige planter til entusiastiske hagefolk, utveksle erfaringer, og skryte uhemmet av egenproduserte planter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar