24 november 2014

Snabelkalaens vei fra blomst til frukt

Følgerne av denne bloggen og leserne av Blomstervennen kan ikke ha unngått å legge merke til at aroider står høyt i kurs hos denne planteentusiasten. Ikke alle arter er like lette å få til, men her kommer en art som har vist seg å være ganske ganske grei å få til å trives, Arisaema consanguineum. Den har et nesten kobralignende høyblad som omgir blomsterkolben og store mangedelte blad, som kan ligne på en parasoll.

Arisaema consanguineum

Hvis planten trives, får den etter hvert en stor konglelignende fruktstand som til slutt blir glinsende rød. I år trodde jeg at frukstanden ikke hadde utviklet seg, men da jeg i et anfall av ryddemani i begynnelsen av november gikk løs på kvist, kvas og høstgult lauv, fant jeg den liggende godt hjem blant visne grastuster.


Årets høst har vært av det milde slaget, og etter over tre uker ligger fruktstanden på samme plass og lyser opp i tilværelsen. Husets frue har ymtet frampå om at dette er noe som kunne egne seg som juledekorasjon. Jeg lot som om jeg ikke hørte henne - noe bør bli værende i hagen.

Tekst & foto: Tor Jan Ropeid

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar