Enkelte år slår mange rhododendroner til med en ekstra blomsterforestilling på høstparten. I år har
Rhododendron trichostomum vært en flotteste hos meg. Per Magnus Jørgensen kaller den for dronningen i sin gruppe, nemlig Pogonanthum-seksjonen. Dette er en gruppe rhododendron som på mange måter er helt annerledes enn de vanlige hagehybridene med store blomster og blad.
Rhododendron trichostomum ligner ved første øyekast mer på en
Daphne (tysbast) enn en rhododendron. Den er svært riktblomstrende og blir neppe høyere enn en meter - en idealrhododendron for småhager.
 |
| Blomstrende Rhododendron trichostomum 14. oktober |
Tekst & foto: Tor Jan Ropeid
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar